Мога-АЯ
А
- Антиподни (≠) двойки на видове учене:
- Самоопределено учене (със определяне на собствените цели, начини и изъочници ) ≠ Обучаване / Управлявано от обучаваща организация
- Самоучене ≠ Обучение от (об)учител / преподавател
- Соло учене ≠ Съучене, заедно с равни (Споделено - с други учащи; Съвместно - в екип)
Б
В
- Взаимно учене = Учене един от друг = Учене от равни (англ. Peer learning) - Нейерархично учене във взаимодействие, със и от равни. В УКУ то е не толкова вид учене, колкото всепроникваща парадигма, а също съпътстващ ефект за при повечето от застъпените основни видове учене.
Г
- Групова седмица - Учебна седмица, чието начало и край са в съгласувани от УКУ-групата дни, различни от тези на календарната седмица. Напр. Груповата седмица започва във вторник и завършва в понеделник; или започване в събота и завършване в петък..
Д
- Дан-въпроси / дан-препитване (англ. Appreciated Inquiry) - Метод: Задаване на серия от въпроси с отдаване почит на силностите (силните страни), а не на проблемите и предизвикателствата за преборване.
Е
- е ~ о- - Представка “е” на дума, обикновено малка буква пред главна или малка, е съкращение на думата “електронен”. В УКУ прикрепването на “е”в началото на дума най-често е слято, а понякога - с тире.
еСК-група (Еск-група) = еСК Мога-група - Мога-група на еСтуденти и/или еКурсисти, обучаващи се онлайн (дистанционно) в основни неУКУ програми на висши/средни училища или други обучаващи организации (неУКУ).
Една еСК-група може да е както смесена, включваща еСтуденти и еКурсисти така и еднородна - само една от тези две категории. Това и други подобни решения, касаещи Мога-групите, се съгласуват при сформирането им, като може да се променят с вътрегрупово по-нататък.
еСК-групите имат 6 разновидности:
- еСК1-група - Могите се обучават към една и съща обучаваща организация:
- еСК11 - В една и съща програма - това е класическата форма на учеща група (study group);
- еСК12 - В сходни програми;
- еСК13 - В различни програми;
- еСК2-група - Могите се обучават към различни обучаващи организации:
- еСК21 - В една и съща програма по изучаван обект и тема;
- еСК22 - В сходни програми;
- еСК23 - В различни програми.
В еСК-групите Соло ученето (насаме) е фундамент за надграждане на другите основни видове учене (съучене): Самостоятелно / Самоучене (без обучител-преподавател), Споделено (със съгрупниците) Съвместно (екипно).
- еСК-програма = еСК-мограма - Мотивационна, Мога-програма на УКУ с участие на еСтуденти и/или еКурсисти ,
- еСтудент / еКурсист (еСК или Еск) - Участник в Мога-група (Мог), който се обучава в някаква основна, неУКУ програма на друга организация (онлайн, смесена или задочна) или с персонални обучители, при което участието му в еСК Мога-програмата на УКУ се явява допълващо и допринася за ефикасността на обучението му в основната програма и за удовлетвореността му
- еУчене / Обучение онлайн - Обучение в МООК (масови отворени онлайн курсове) или в дистанционни програми на висши и средни училища и други обучаващи организации;
Ж
З
- Занимавка- Дейност, което човек върши с удоволствие, по свое желание и не е (основния му) източник на препитание
И
- Интроспективност - Фокусиране върху вътрешните преживявания и опит, свързани с учене учене, вкл самоучене и съучене;
К
- Когниция - Умствените процеси, свързани с придобиване на компетенции (знания, умения и навици), резултатите от това и приложението им.
Придобиването на когниция е всъщност Ученето и то включва възприемане, разбиране и преработване на информация от средата (контекста) чрез мислене и правене.
Л
М
- Мог - Участник в Мога-група е УКУ;
- Мога-група - Вида УКУ-група под мотивационния Мога-формат, която е фокусирана върху взаимното мотивиране за учене на участниците. Естествено съпътстващ е ноу-хау обменът по съответните застъпени видове учене в една група, Мога-групата е малка, със 7-15 участници. Форматът на Мога-групата е УКУ-адаптация на модела учещ кръг (study circle).
Видовете Мога-групи съответстват на Мога-програмите: (1) еСК-групи - на онлайн (дистанционни) еСтуденти и/или еКурсисти в програми на други, неУКУ организаци; (2) Самоуч-групи - на самостоятелно учащи (Самоучи), т.е. без преки обучители .
- Мога-група еСК / на еСтуденти и/или еКурсисти = еСК-група = еСК Мога-група - Участници в СК Мога-група се обучават в еднакви/сходни или различни програми на други организации (неУКУ).
Разновидности на този еСК1-група са: (1) еСК11 - За обучаващи се в една и съща или в сходни програми на една организация; (2) еСК12 - За обучаващи се в еднакви или сходни програми на различни организации.
- Мога-група на Самоучи = Самоуч-група - Мога-група на самостоятелно учащи, т е. без обучаващи ги пряко по тези обекти на ученето им, с които са се включили в Самоуч-група.
- Мога-програма = Мограма - Програма под мотивационния Мога-формат на УКУ, включващ взаимно мотивиране за учене на участниците по естествен начин, чрез взаимодействие в малка. Мога-група (8-15-членн). Категориите Мога-участници (Моги) са:
- еСтуденти и/или еКурсисти в основни програми на други организации (неУКУ) ;
- Самоучи -самостоятелно учащи, без обучители;
- УКЛУБ-членове (Уклюби) под УКЛУБ-формат и др.
- Мога-формат - Мотивационен УКУ-формат за взаимно мотивиране чрез взаимодействия в Мога-групи. Съпътстващо е вниманието към ноу-хау обмен на участниците-Самоучи.
Мога-формат е предназначен за:
- Самоучи - самостоятелно учащи, т.е. без обучители;
- еСтуденти или/и еКурсисти, обучаващи се онлайн (дистанционно) при други организации неУКУ) или персонални обучители. За тези участници Мога-групата се явява допълваща форма, допринасяща за ефикасност и удовлетвореност.
- УКЛУБ членове (Уклюби) - по клубния пакет на УКЛУБ-формат ,Вратите на всички УКУ-формати са отворени по подразбиране. Конкретните условия на участието на Уклюбите в Мога-групи биха могли допълнително да се съгласуват и уточнят вътрегрупово.
- МогаТП - Вид творчески проект (ТП) под Мога-формат на УКУ, отличаващ се от другите видове ТП с олекотеност (краткост), повече интроспективност и внимание към споделянето на ноу-хау за самостоятелно учене..
- МООК (англ. MOOC) - Масов, отворен онлайн курс;
- Мотивационна програма “Мога” на УКУ = Мога-програма = Мограма
Н
- Намясто - Офлайн (не по Интернет), т.е. обратното на онлайн;
О
- о ~ е - Представката “о” на дума е съкращение на думата “онлайн”. Прикрепването към началото на дума в УКУ най-често е слято, а понякога - с тире.
- Обучение онлайн / еУчене - Обучение в МООК (масови отворени онлайн курсове) или в дистанционни програми на висши и средни училища и други обучаващи организации;
- Основна неУКУ програма - дистанционна обучителна програма - онлайн, смесена или задочна -, на висше/средно училище или на друга обучаваща организация, в която е включен еСтудент или еКурсист - участник в Мога-група под мотивационния УКУ-формат. Мога-програмите на УКУ се ямяман допълващи за основната, като допринасят за ефикасност и удовлетвореност от обучението.
Основната онлайн (дистанционна) неУКУ програма може да е:
1) В рамките на МООК-платформа като Coursera, EdX и Futurelearn, чрез които висши учебни заведения от цял свят привличат огромни маси еКурсисти;
2) Пряко предлагана от висше или средно училище, базирано в България (напр. Софийски университет, Нов български университет, търговска гимназия и пр.) или в друга страна.
П
- Преподаване - Един вид преподнасяне на информация, по подразбиране от професионални преподаватели / (об)учители. Информацията в преобладаваща степен е преразказ, с ниска степен на авторство не преподавателя и небазирана на собствения му опит. Квалификацията за преподаване има два компонента : по учебния “предмет” и по методиката на преподаването, като ветровете е съобразно възрастта на обучаваните. Методиката често се опира най-вече на урочната форма и класно-урочната система. Обучаваните в случая се явяват обекти, макар днес да се набляга на активно участие, докато преподавателят е решаващия и по-активен субект (в рамките на образователната система обаче преподавателят също е обект, с ограничено участие с целеполагането и избора на начини - един вид междинно ниво и изпълнител).
Разликите с УКУ по гореизложеното са значителни:
- “Обект” е това, което се изучава: занятие (занимавка, наука или препитание) или тема;
- Самоучащият е главния, решаващия субект по собственото си учене, с глас за вътрегруповите решения и дори при сформиране на групата му;
- Преките участници от УКУ-тим, а именно експертите-Уки и асистентите (Аси) са помагачи на ученето, заедно с всички останали членове на УКУ-тим
(Те не са проводници на информация, защото в наши дни тя може да се намери в Интернет по почти всичко и с всякакъв тип инструкции - от разни хора и организации); споделящи собствения си опит;
- Вместо преподаване в УКУ има презентиране и обясняване и от учащи (от равни), и от експерти (Уки). Помощник в това е УКУ-методистът - специалист по учене, образование и в частност по Учене Креативно.
Р
С
- Самообразование = Самоопределено учене (Self determined learning =,Self-education);
- Самообразоващ се - Учащ самоопределено;
- Самообучаващ се = Самоучащ (Самоуч) - Който изучава нещо самостоятелно, без обучител-преподавател;
- Самообучение = Самостоятелно учене = Самоучене;
- Самоопределено учене = Самообразование (англ. Self determined learning, Self-education) - Учащият сам определя учебните си цели, пътищата и начините за постигането им, източниците. Не е изключва някакво пряко участие на обучители и преподаване, но кой, кога, къде, колко и пр. е избор на учащия. Последният може да си самоорганизира също, с или без помощ, практика в конкретен контекст/среда и с конкретни обучители.
- Самостоятелно учене = Самоучене = Самообучение;
- Самоуч - Самоучащ, самообучаващ се, самостоятелно учещ се - без пряко обучаващи го-, по обектите и темите, с които участва в съответната Мога-програма;.
- Самоуч-група - Мога-група на самостоятелно учащи (Самоучи), обикновено чрез интернет, които не ползват пряко обучителни услуги от организации или персонални обучители по тези обекти на ученето си, с които участват в Самоуч-групата.
В Самоуч-групите намират място следните основни видове учене: Самостоятелно (Самоучене - без обучител-преподавател), Споделено (със съгрупниците) и Съвместно (екипно). Извън взаимодействията в групите, насаме - Соло учене.
- Самоуч-програма - Програма под мотивационния Мога-формат на УКУ, предназначена за самостоятелно учащи се (Самоучи);
- Самоучене = Самообучение - Учене самостоятелно, без обучител-преподавател.
Различно е от соло учене (насаме) и самоопределено учене (самообразование).
- Силност - - Силна страна; обратното на слабост;
- Ситуирано учене = Ситуирана когниция - Вид учене и метод в УКУ.
Ситуираното учене,/когниция се случва в конкретна ситуация/контекст на изучавания обект и във взаимодействие - съучене (учене заедно с равни) или учене от експерти, намиращи се в същата или в сходни ситуации. В последния случай взаимодействието може да е присъствено или дистанционно. Освен с хора, ситуираното учене/когниция може да е взаимодействие и с обектите на изучаване и с други засегнати елементи от средата, в частност от живата природа. Доколкото всичко дотук е валидно въобще за ученето, всяко учене е ситуирано - винаги е свързано със ситуация и контекст, били те физически, като географско място/среда, или по-абстрактни, като сфера на дейност… (повече - в този блог).
В УКУ се предлага ситуирано учене, чрез различните форми на Свързване с практиката, под всички УКУ-формати освен мотивационния Мога-формат. В последния ситуираното учене също може да е застъпено, но организацията му е в ръцете или на самите участници-Моги (в Самоуч-групите) или на обучаващите организации/обучители (в еСК-групите - на еСтуденти/еКурсисти .
- Соло учене (солоучене) - учене насаме, без пряко взаимодействие с други учащи и обучители;
- Споделено учене (~ Collaborative learning) - Вид съучене, a в УКУ - и метод за учене. Различно е от съвместното учене.
Споделеното учене има два компонента: соло учене (насаме) и учене заедно с равни, т.е. с други учащи. Соло ученето е основата, върху която се надгражда ученето заедно. В УКУ споделянето учене е чрез ежеседмичните творчески проекти (ТП) - индивидуални или съвместни -, със стандартните дейности и алгоритъм на работа:
- Взаимни прегледи на творческите проекти с обратна връзка;
- Вътрегрупов уебинар;
- Вътрегрупови Презентации на проектите.
Изключения от гормите може да има в мотивационния Мога-формат на УКУ, ако са гласувани такива вътрегрупово
- СПОК - Отворен онлайн курс с темпо по избор на учащия (от англ. SPOC - Self-paced Open Online Course),като разновидност на МООК (англ. MOOC);
- Съвместно учене (~ Cooperative learning) - Вид съучене, а в УКУ -и метод за учене в екип чрез съвместни творчески проекти на двама и повече учащи.
И съвместното учене, както споделеното, става чрез ежеседмичните творчески проекти, но с тази отлика, че проектите са съвместни - на двама или повече учащи.
При съвместното учене всеки и всичко са изначално взаимообвързани в система и взаимозависими. Ако успешно заработи, системата е изключително ефективна, но пък заработването й съвсем не е гарантирано и изисква не само специални усилия и компетентност, но и късмет (защото най-често се намира поне по един участник, който проваля екипа). Участниците учат екипно, като си разпределят задачите и ролите в работата по съвместните проекти, и всеки е важен и решаващ и за процеса, и за крайния резултат на останалите.
- Съучене - Ученето заедно с равни (други учащи) в Мога-групите, което може да е споделено или съвместно;
Т
У
- УКУ-програма - Групо-сформираща тема от едно или няколко занятия (занимавки, науки и професии), присъстващи в УКУ-списъка на занятия
В различните УКУ-формати групи могат да се сформират или на основата на програма / занятие, или според общата рамка на УКУ-формата. Пример за последното е детския ДОРИ-формат - Детската екошкола “Бистра”, където ученето и изборите на учащите са базирани на УКУ-списъка-классификация на занятията (занимавки, науки и препитания). Няма пречка някоя от темите, които учащият под ДОРИ-формат си избира за проектите си ежеседмично, да е същата като групо-сформираща тема в друг УКУ-формат, например Гмук.
- Учелюб - Който обича да учи, ученолюбив човек;
- Учене един от друг = Учене от равни (англ. Peer learning) = Взаимно учене;
- Учене от равни (англ. Peer learning) = Учене един от друг = Взаимно учене;
- Учещ кръг, Учебен кръг (англ. “study-circle”) - УКУ-метод за групова работа със заемки от форматите на Study Circle в Скандинавия (Oxford Research Encyclopedia of Education) и САЩ (Wikipedia), особено по фасилитирането на груповите срещи;
- Учеща група = Група за учене (англ. study group) - Малка група за съучене (учене заедно) предимно във висши училища и бизнес организации в някои държави.В УКУ-Бистра на този формат съответства видът Мога-група еСК11.
В редовни срещи се дискутират общо изучаваните обекти и теми. Броят на участниците е в рамките на 5-20 - в бизнеса са по-малко. Всяка учеща група е уникална поради неповторимите характеристики, избори и бекграунд на участниците. Учещите групи често имат лидер неучащ: администратор, тутор, преподавател/асистент, понякога студент горен курс.
Ползите от учещите групи са:
- Взаимно мотивиране и окуражаване;
- Намаляване на отлагачеството;
- Наблюдаване на успешни модели за учене на съгрупниците и усвояването им;
- Обучаване и обясняване един на друг, полезно и за двете страни;
- По-комфортна среда по отношение задаването и изясняването на въпроси;
- Възможност за позитивен опит и забавление при общуването.
- Учище - Пространство за самоучене и съучене, намясто или онлайн .Експертите-Уки (майстори, инструктори, треньори)), участващи в УКУ, са преди всичко помагачи на ученето, като могат да презентират свои творчески проекти по същия начин и критерии както учащите.
Макар че в самото УКУ няма преподаване, учащите могат едновременно да се обучават с преподаване към някоя друга организация и да участват в споделено учене в УКУ на тази основа.
Ф
- Фасилитатор - Водещ на групови срещи, сесии и прочее по начин, който улеснява (фасилитира) работата на групата.
Някои насоки/правилаза фасилитиране според ctb.ku.edu) са:
- Запазете неутралност.
- Бъдете подготвени.
- Нека участниците си отговарят един на друг.
- Не позволявайте на никой човек да доминира в дискусията.
- Привлечете тихи участници.
- Поддържайте дискусиите в правилната посока.
- Позволете паузи и мълчания.
- Не се притеснявайте за постигането на консенсус. Когато се съмнявате, попитайте групата.
(Tips on recording and facilitating a study circle - in Community Tool Box - … ctb.ku.edu/en):)
EN:
“A person who helps a group of people to work together better, . - Wikipedia)
The facilitator's role:
- Stay neutral.
- Be prepared
- Let participants respond to one another.
- Don't let any one person dominate the discussion
- Draw out quiet participants
- Keep the discussions on track
- Allow for pauses and silences
- Don't worry about achieving consensus
- When in doubt, ask the group.
- Фасилитиране / Фасилитация на група - Улесняващо водене на срещи, сесии и прочее групови събития от фасилитатор.
Фасилитацията съответства на етапа на развитие на групата, а именно: (1) Формиране, (2) Бушуване, (3) Нормиране, (4) Изпълнение, и (5) Разпускане:
EN:
Facilitation (organisational), the designing and running of successful meetings and workshops in organizational settings (Wikipedia)
Facilitation corresponds to the group development stage, namely: (1) Forming, (2) Storming, (3) Norming, (4) Performing, (5) Adjourning - (Linkedin.com)
Х
Ц
Ч
Ш
ЩЮ
Я
No comments:
Post a Comment