АЯ

Мога-АЯ

А

  •  Антиподни (≠) двойки на видове учене:
  •  Самоопределено учене (със определяне на собствените цели, начини и изъочници )   Обучаване / Управлявано от обучаваща организация
  •  Самоучене  Обучение от (об)учител / преподавател
  •  Соло учене  Съучене, заедно с равни (Споделено - с други учащи; Съвместно - в екип) 

Б

В

  •  Взаимно учене = Учене един от друг = Учене от равни (англ. Peer learning) - Нейерархично учене  във взаимодействие, със  и от равни. В УКУ то е не толкова вид учене, колкото всепроникваща парадигма, а също съпътстващ ефект за при повечето  от застъпените основни видове учене.   

Г

  •  Групова седмица - Учебна седмица, чието начало и край са в съгласувани от УКУ-групата дни, различни от тези на календарната седмица. Напр. Груповата седмица започва във вторник и завършва в понеделник; или започване в събота и завършване в петък.. 

Д

  •  Дан-въпроси / дан-препитване (англ. Appreciated Inquiry) - Метод: Задаване на серия от въпроси с отдаване почит на силностите (силните страни), а не на проблемите и предизвикателствата за преборване.

Е

  •  е ~ о- - Представка “е” на дума, обикновено малка буква пред главна или малка, е съкращение на думата “електронен”. В УКУ  прикрепването на “е”в началото на дума най-често е слято, а понякога - с тире.

  •  еСК-група (Еск-група) = еСК Мога-група -  Мога-група на еСтуденти и/или еКурсисти, обучаващи се онлайн (дистанционно) в основни неУКУ програми на висши/средни училища или други обучаващи организации (неУКУ).   

 Една еСК-група може да е както смесена, включваща еСтуденти и еКурсисти така и еднородна -  само една от тези две категории. Това и други подобни решения, касаещи Мога-групите, се съгласуват при сформирането им, като може да се променят с вътрегрупово по-нататък.

 еСК-групите имат 6 разновидности:

  1.  еСК1-група - Могите се обучават към една и съща обучаваща организация:
    1. еСК11 - В една и съща програма - това е класическата форма на учеща група (study group);
    2. еСК12 - В сходни програми;
    3. еСК13 - В различни програми;
  2.  еСК2-група - Могите се обучават към различни обучаващи организации:
    1. еСК21 - В една и съща програма по изучаван обект и тема;
    2. еСК22 - В сходни програми;
    3. еСК23 - В различни програми.

 В еСК-групите Соло ученето (насаме) е фундамент за надграждане на другите основни видове учене (съучене): Самостоятелно / Самоучене (без обучител-преподавател), Споделено (със съгрупниците)  Съвместно (екипно).

  •  еСК-програма = еСК-мограма  - Мотивационна, Мога-програма на УКУ с участие на  еСтуденти и/или еКурсисти
  •  еСтудент / еКурсист (еСК или Еск) - Участник в Мога-група (Мог), който  се обучава в някаква основна, неУКУ програма на друга организация (онлайн, смесена или задочна) или с персонални обучители, при което участието му в еСК Мога-програмата на УКУ се явява допълващо и допринася за ефикасността на обучението му в основната програма и за удовлетвореността му
  •  еУчене / Обучение онлайн - Обучение в МООК (масови отворени онлайн курсове) или в дистанционни програми на висши и средни училища и други обучаващи организации;

Ж

З

  • Занимавка- Дейност, което човек върши с удоволствие, по свое желание и не е (основния му) източник на препитание 
Вид занятие в списъка-класификация на занятията на УКУ, заедно с Науки и Препитания 

И

  •  Интроспективност - Фокусиране върху вътрешните преживявания и опит, свързани с учене учене, вкл самоучене и съучене;

К

  •  Когниция - Умствените процеси, свързани с придобиване на компетенции (знания, умения и навици),  резултатите от това и приложението им. 

 Придобиването на когниция е всъщност Ученето и то включва възприемане, разбиране и преработване на информация от средата (контекста) чрез мислене и правене.

Л

М

  •  Мог - Участник в Мога-група е УКУ;
  •  Мога-група - Вида УКУ-група под  мотивационния Мога-формат, която е фокусирана върху взаимното мотивиране за учене на участниците. Естествено съпътстващ е ноу-хау обменът по съответните застъпени видове учене в една група, Мога-групата е малка, със 7-15 участници. Форматът на Мога-групата е УКУ-адаптация на модела учещ кръг (study circle).

 Видовете Мога-групи съответстват на Мога-програмите: (1) еСК-групи - на онлайн (дистанционни)  еСтуденти и/или еКурсисти  в програми на други, неУКУ организаци; (2)  Самоуч-групи - на самостоятелно учащи (Самоучи), т.е. без преки обучители . 

  •  Мога-група еСК / на  еСтуденти и/или еКурсисти  = еСК-група = еСК Мога-група -  Участници в СК Мога-група се обучават в еднакви/сходни или различни програми на други организации (неУКУ). 

 Разновидности на този еСК1-група са: (1) еСК11 - За обучаващи се в една и съща или в сходни програми на една организация;  (2) еСК12 - За обучаващи се в еднакви или сходни програми на различни организации.

  •  Мога-група на Самоучи =  Самоуч-група -  Мога-група на самостоятелно учащи, т е. без обучаващи ги пряко по тези обекти на ученето им, с които са се включили в  Самоуч-група.
  •  Мога-програма = Мограма - Програма под мотивационния Мога-формат на УКУ, включващ взаимно мотивиране за учене на участниците по естествен начин, чрез взаимодействие в  малка.  Мога-група (8-15-членн).   Категориите Мога-участници (Моги) са:
    •   еСтуденти и/или еКурсисти  в  основни програми на други  организации (неУКУ) ;
    •  Самоучи -самостоятелно учащи, без обучители; 
    •  УКЛУБ-членове (Уклюби)  под УКЛУБ-формат и др. 
  •  Мога-формат - Мотивационен  УКУ-формат за взаимно мотивиране чрез взаимодействия в Мога-групи.  Съпътстващо е вниманието към ноу-хау обмен на участниците-Самоучи. 

 Мога-формат е предназначен за:

    •  Самоучи - самостоятелно учащи, т.е. без обучители;
    • еСтуденти или/и еКурсисти, обучаващи се онлайн (дистанционно) при други организации  неУКУ) или персонални обучители. За тези участници Мога-групата се явява допълваща форма, допринасяща за ефикасност и  удовлетвореност.
    •  УКЛУБ членове (Уклюби) - по клубния пакет на УКЛУБ-формат ,Вратите на всички УКУ-формати са отворени по подразбиране. Конкретните условия на участието на Уклюбите в Мога-групи биха могли допълнително да се съгласуват и уточнят вътрегрупово. 

  •  МогаТП  -  Вид творчески проект (ТП) под Мога-формат на УКУ, отличаващ се от другите видове ТП с олекотеност (краткост), повече интроспективност и внимание към споделянето на ноу-хау за самостоятелно учене..
  •  МООК (англ. MOOC) - Масов, отворен онлайн курс; 

  •  Мотивационна програма  “Мога” на УКУ = Мога-програма = Мограма

Н

  •  Намясто  -  Офлайн (не по Интернет), т.е. обратното на онлайн;

О

  • о ~ е - Представката “о” на дума е съкращение на думата  “онлайн”. Прикрепването към началото на дума в УКУ най-често е слято, а понякога - с тире. 
  •  Обучение онлайн / еУчене  - Обучение в МООК (масови отворени онлайн курсове) или в дистанционни програми на висши и средни училища и други обучаващи организации;
  •  Основна неУКУ програма -  дистанционна обучителна програма - онлайн, смесена или задочна -, на висше/средно училище или на друга обучаваща организация, в която е включен еСтудент или еКурсист - участник в Мога-група под мотивационния УКУ-формат. Мога-програмите на УКУ се ямяман допълващи за основната, като допринасят за ефикасност и удовлетвореност от обучението.

 Основната онлайн (дистанционна) неУКУ програма може да е:  

 1) В рамките на МООК-платформа като Coursera, EdX и Futurelearn, чрез които висши учебни заведения от цял свят привличат огромни маси еКурсисти;

 2) Пряко предлагана от висше или средно училище, базирано в България (напр. Софийски университет, Нов български университет,  търговска гимназия и пр.) или в друга страна.

П

  •  Преподаване - Един вид преподнасяне на информация, по подразбиране от професионални преподаватели / (об)учители. Информацията в преобладаваща степен е преразказ, с ниска степен на авторство не преподавателя и небазирана на собствения му опит. Квалификацията за преподаване има два компонента : по учебния “предмет” и по методиката на преподаването, като ветровете е  съобразно възрастта на обучаваните. Методиката често се опира най-вече на урочната форма и класно-урочната система. Обучаваните в случая се явяват обекти, макар днес да се набляга на активно участие, докато преподавателят е решаващия и по-активен субект (в рамките на образователната система обаче преподавателят също е обект, с ограничено участие с целеполагането и избора на начини - един вид междинно ниво и изпълнител). 

 Разликите с УКУ по гореизложеното са значителни: 

  • Обект” е  това, което се изучава: занятие (занимавка, наука или препитание) или тема; 
  •  Самоучащият е главния, решаващия субект по  собственото си учене, с глас за вътрегруповите решения и дори при сформиране на групата му;
  •  Преките участници от УКУ-тим, а именно експертите-Уки и асистентите (Аси) са помагачи на ученето, заедно с всички останали членове на УКУ-тим

(Те не са проводници на информация, защото в наши дни тя може да се намери в Интернет по почти всичко и с всякакъв тип инструкции - от разни хора и организации); споделящи собствения си опит;

  •  Вместо преподаване в УКУ има презентиране и обясняване и от учащи (от равни), и от експерти (Уки). Помощник в това е УКУ-методистът - специалист по учене, образование и в частност по Учене Креативно.
  • Програма в УКУ -  Групо-сформираща тема от едно или няколко занятия (занимавки, науки и професии), присъстващи в УКУ-списъка на занятия
  • В различните УКУ-формати групи могат да се сформират или на основата на програма / занятие, или според общата рамка на УКУ-формата. Пример за последното е детския ДОРИ-формат -  Детската екошкола “Бистра”, където ученето и изборите на учащите са базирани на УКУ-списъка-классификация на занятията (занимавки, науки и препитания). Няма пречка някоя от темите, които учащият под ДОРИ-формат си избира за проектите си ежеседмично, да е същата като групо-сформираща тема в друг УКУ-формат, например Гмук.

    Р

    С

    •  Самообразование = Самоопределено учене (Self determined learning =,Self-education);
    •  Самообразоващ се - Учащ самоопределено;
    •  Самообучаващ се = Самоучащ (Самоуч) - Който изучава нещо самостоятелно, без обучител-преподавател;
    •  Самообучение = Самостоятелно учене = Самоучене;
    •  Самоопределено учене =  Самообразование  (англ. Self determined learning, Self-education) - Учащият сам определя учебните си цели, пътищата и начините за постигането им, източниците. Не е изключва някакво пряко участие на обучители и преподаване, но кой, кога, къде, колко и пр. е избор на учащия. Последният може да си самоорганизира също, с или без помощ, практика в конкретен контекст/среда и с конкретни обучители.
    •  Самостоятелно учене = Самоучене = Самообучение;
    •  Самоуч - Самоучащ, самообучаващ се, самостоятелно учещ се  - без пряко обучаващи го-, по обектите и темите, с които участва в съответната Мога-програма;.
    •  Самоуч-група - Мога-група на самостоятелно учащи (Самоучи), обикновено чрез интернет, които не ползват пряко обучителни услуги от организации или персонални обучители по тези обекти на ученето си, с които участват в  Самоуч-групата.

     В  Самоуч-групите намират място следните основни видове учене: Самостоятелно (Самоучене - без обучител-преподавател), Споделено (със съгрупниците) и Съвместно (екипно). Извън взаимодействията в групите, насаме - Соло учене.

    •   Самоуч-програма - Програма под мотивационния Мога-формат на УКУ, предназначена за самостоятелно учащи се (Самоучи);
    •  Самоучене = Самообучение - Учене самостоятелно, без обучител-преподавател. 

    Различно е от соло учене (насаме) и самоопределено учене (самообразование).  

    •  Силност -  - Силна страна; обратното на слабост;
    •  Ситуирано учене = Ситуирана когниция - Вид учене и метод в УКУ.  

    Ситуираното учене,/когниция се случва в конкретна ситуация/контекст на изучавания обект и във взаимодействие - съучене (учене заедно с равни) или учене от експерти, намиращи се в същата или в сходни ситуации. В последния случай взаимодействието може да е присъствено или дистанционно. Освен с хора, ситуираното учене/когниция може да е взаимодействие и с обектите на изучаване и с други засегнати елементи от средата, в частност от живата природа. Доколкото всичко дотук  е валидно въобще за ученето,  всяко учене е ситуирано - винаги е свързано със ситуация и контекст, били те физически, като географско място/среда, или по-абстрактни, като сфера на дейност… (повече - в този блог).

     В УКУ  се предлага ситуирано учене, чрез различните форми на Свързване с практиката, под всички УКУ-формати освен мотивационния Мога-формат. В последния ситуираното учене също може да е застъпено, но организацията му е в ръцете или на самите участници-Моги (в Самоуч-групите) или на обучаващите организации/обучители (в еСК-групите - на  еСтуденти/еКурсисти .  

    •  Соло учене (солоучене) - учене насаме, без пряко взаимодействие с други учащи и обучители;
    •  Споделено учене (~ Collaborative learning) - Вид съучене, a в УКУ - и метод за учене.  Различно е от съвместното учене.    

     Споделеното учене има два компонента: соло учене (насаме) и учене заедно с равни, т.е. с други учащи. Соло ученето е основата, върху която се надгражда ученето заедно. В УКУ споделянето учене е чрез ежеседмичните творчески проекти (ТП) -  индивидуални или съвместни -, със стандартните дейности и алгоритъм на работа: 

      •  Взаимни прегледи на творческите проекти с обратна връзка;
      •  Вътрегрупов уебинар;
      •  Вътрегрупови Презентации на проектите.

    Изключения от гормите може да има в мотивационния Мога-формат на УКУ, ако са гласувани такива вътрегрупово   

    •  СПОК - Отворен онлайн курс с темпо по избор на учащия  (от англ. SPOC - Self-paced Open Online Course),като разновидност на МООК (англ. MOOC);
    •  Съвместно учене (~ Cooperative learning) - Вид съучене, а в УКУ -и метод за учене в екип чрез съвместни творчески проекти на двама и повече учащи.

    И съвместното учене, както споделеното, става чрез ежеседмичните творчески проекти, но с тази отлика, че проектите са съвместни - на двама или повече учащи.

    При съвместното учене всеки и всичко са изначално взаимообвързани в система и взаимозависими. Ако успешно заработи,  системата е изключително ефективна, но пък заработването й съвсем не е гарантирано и изисква не само специални усилия и компетентност, но и късмет (защото най-често се намира поне по един участник, който проваля екипа). Участниците учат екипно, като си разпределят задачите и  ролите в работата по съвместните проекти, и всеки е важен и решаващ и за процеса, и за крайния резултат на останалите. 

    •  Съучене - Ученето заедно с равни (други учащи) в Мога-групите, което може да е споделено или съвместно;

    Т

    У

    • УКУ-програма -  Групо-сформираща тема от едно или няколко занятия (занимавки, науки и професии), присъстващи в УКУ-списъка на занятия
     В различните УКУ-формати групи могат да се сформират или на основата на програма / занятие, или според общата рамка на УКУ-формата. Пример за последното е детския ДОРИ-формат -  Детската екошкола “Бистра”, където ученето и изборите на учащите са базирани на УКУ-списъка-классификация на занятията (занимавки, науки и препитания). Няма пречка някоя от темите, които учащият под ДОРИ-формат си избира за проектите си ежеседмично, да е същата като групо-сформираща тема в друг УКУ-формат, например Гмук.
    • Учелюб - Който обича да учи, ученолюбив човек;
    •  Учене един от друг = Учене от равни (англ. Peer learning) = Взаимно учене;
    •  Учене от равни (англ. Peer learning) = Учене един от друг = Взаимно учене;

    •  Учещ кръг, Учебен кръг (англ. “study-circle”) - УКУ-метод за групова работа със заемки от форматите на Study Circle в Скандинавия (Oxford Research Encyclopedia of Education) и САЩ (Wikipedia), особено по фасилитирането на груповите срещи;
    •  Учеща група = Група за учене (англ. study group) - Малка група за съучене  (учене заедно) предимно във висши училища и бизнес организации в някои държави.В УКУ-Бистра на този формат съответства видът Мога-група еСК11.

     В редовни срещи се дискутират общо изучаваните обекти и теми. Броят на участниците е в рамките на 5-20 - в бизнеса са по-малко. Всяка учеща група е уникална поради неповторимите характеристики, избори и бекграунд на участниците. Учещите групи често имат лидер неучащ: администратор, тутор, преподавател/асистент, понякога студент горен курс.

     Ползите от учещите групи са:

      •  Взаимно мотивиране и окуражаване;
      •  Намаляване на отлагачеството;
      •  Наблюдаване на успешни модели за учене на съгрупниците и усвояването им;
      •  Обучаване и обясняване един на друг, полезно и за двете страни;
      •  По-комфортна среда по отношение задаването и изясняването на въпроси;
      •  Възможност за позитивен опит и забавление при общуването.
      •  Учище - Пространство за самоучене и съучене, намясто или онлайн .Експертите-Уки (майстори, инструктори, треньори)), участващи в УКУ, са преди всичко помагачи на ученето, като могат да презентират свои творчески проекти по същия начин и критерии както учащите.

     Макар че в самото УКУ няма преподаване, учащите могат едновременно да се обучават с преподаване към някоя друга организация и да участват в споделено учене в УКУ на тази основа. 

    Ф

    •  Фасилитатор - Водещ на групови срещи, сесии и прочее по начин, който улеснява (фасилитира) работата на групата.

     Някои насоки/правилаза фасилитиране според ctb.ku.edu) са:

      • Запазете неутралност.
      • Бъдете подготвени.
      • Нека участниците си отговарят един на друг.
      • Не позволявайте на никой човек да доминира в дискусията.
      • Привлечете тихи участници.
      • Поддържайте дискусиите в правилната посока.
      • Позволете паузи и мълчания.
      • Не се притеснявайте за постигането на консенсус. Когато се съмнявате, попитайте групата. 

    (Tips on recording and facilitating a study circle - in Community Tool Box - … ctb.ku.edu/en):)

     EN:

    “A person who helps a group of people to work together better, . - Wikipedia)

     The facilitator's role: 

    • Stay neutral.
    • Be prepared
    • Let participants respond to one another.
    • Don't let any one person dominate the discussion
    • Draw out quiet participants
    • Keep the discussions on track
    • Allow for pauses and silences
    • Don't worry about achieving consensus
    • When in doubt, ask the group.

    (Community Tool Box … ctb.ku.edu/en):

    •  Фасилитиране / Фасилитация на група - Улесняващо водене на срещи, сесии и прочее групови събития от фасилитатор. 

     Фасилитацията съответства на етапа на развитие на групата, а именно: (1) Формиране, (2) Бушуване, (3) Нормиране, (4) Изпълнение, и (5) Разпускане: 

     EN:

     Facilitation (organisational), the designing and running of successful meetings and workshops in organizational settings  (Wikipedia)

     Facilitation corresponds to the group development stage, namely:  (1) Forming, (2) Storming, (3) Norming, (4) Performing, (5) Adjourning - (Linkedin.com)

    Х

    Ц

    Ч

    Ш

    ЩЮ

    Я



    No comments:

    Post a Comment

    Мога-група за учене набира участници за безплатен онлайн курс по Изкуствен интелект на Coursera.org

    Обогатете лятото си с това изключително увлекателно, полезно и приятно учене от топ специалисти, където и да сте - на почивка, на работа, на...